Projekt pn. „Poznajmy siebie i innych”
W ramach projektu odbyły się dla dzieci i młodzieży zajęcia socjoterapeutyczne połączone z zajęciami integracyjnymi. Zajęcia odbywały się podczas wyjazdu weekendowego w Orkuszu. Realizacja zadania poprzez zajęcia socjoterapeutyczne miała na celu wspomaganie dzieci i młodzieży w rozwoju i pojmowaniu rzeczywistości poprzez realizację celów rozwojowych, edukacyjnych i terapeutycznych (cele rozwojowe wiążą się ściśle z wiekiem uczestników zajęć, gdyż w każdej fazie życia dominują określone potrzeby, których zaspokojenie odgrywa istotną rolę w procesie rozwoju). Rozwijają również indywidualne zainteresowania i podejmują istotne dla określonej grupy wiekowej zagadnienia. Cele edukacyjne wspomagają proces nabywania wiedzy o samym sobie i o innych ludziach oraz proces rozumienia świata społecznego. Jednak istota socjoterapii polega głównie na realizacji celów terapeutycznych, czyli organizowaniu takich sytuacji społecznych podczas spotkań, które dostarczą uczestnikom zajęć doświadczeń korekcyjnych oraz sprzyjać będą odreagowaniu napięć emocjonalnych i posłużą uczeniu się nowych umiejętności społecznie aprobowanych.
W ramach projektu odbył się również wyjazd do Aquaparku w Sopocie i do Multikina w Bydgoszczy. Młodsze dzieci były na projekcji filmu „Biała i Strzała podbijają kosmos” w 3D natomiast grupa młodzieży na projekcie filmu „Street Dance” w 3D. Realizacja zadania miała na celu wzbudzenie zainteresowania kulturą, rozwijanie poczucia estetyki i piękną, kształcenie nawyku uczestnictwa w życiu kulturalnym. Dzięki wyjazdom do kina i Aquaparku dzieci i młodzież mogła zetknąć się z szerokim spektrum zjawisk z zakresu kultury.
W ramach projektu trwają również zajęcia edukacyjno – integracyjne dla dzieci i młodzieży z rodzin zastępczych szkół podstawowych oraz szkół gimnazjalnych. Zajęcia prowadzone są przez dwóch specjalistów, w dwóch grupach: dla dzieci ze szkół podstawowych oraz grupa dla młodzieży z gimnazjum.
W przypadku grupy uczestników ze szkoły podstawowej zajęcia mają na celu między innymi zwiększenie wiedzy o znaczeniu poczucia własnej wartości, budowanie pozytywnego obrazu siebie, zdobycie umiejętności udzielania pozytywnych informacji zwrotnych, poznania czynników, które wpływają na podejmowanie decyzji, rozwijanie umiejętności podejmowania samodzielnych, odpowiedzialnych decyzji, rozwijanie samoświadomości, autoprezentacja.
W przypadku grupy gimnazjalnej zajęcia mają na celu rozwój w sferze społecznej - wykształcenie postaw prospołecznych, rozwijanie umiejętności współpracy w grupie, wykształcenie umiejętności radzenia sobie ze stresem oraz w trudnych sytuacjach konfliktowych, wykształcenie postawy asertywności, rozpoznanie predyspozycji zawodowych i pomoc w ukierunkowaniu zainteresowań oraz rozwój w sferze emocjonalnej - rozpoznawanie uczuć i nauka radzenia sobie z emocjami, podniesienie poczucia własnej wartości, kształtowanie zdolności empatii, zwiększenie aspiracji.
Podpisał: Agata Wąs Dokument z dnia: 15.11.2010 Dokument oglądany razy: 1 |
Opublikował: Agata Wąs Publikacja dnia: 15.11.2010 |